Zichtbaar maken

Elke situatie benader ik met alertheid op de feiten, de congruentie in wat wel of juist niet wordt gezegd, gedaan of besloten. Ik deel wat ik waarneem in (geschreven) woord en soms in beeld.

Ik maak gebruik van bestaande theorieën of invalshoeken en gebruik die om te komen tot relevante concepten. Deze omschrijven en verbeelden we. Daarmee is de complexiteit inzichtelijk en ontstaat duidelijkheid en richting.

 Onderstaand zie je hier een aantal voorbeelden van.

Visualisatie: Oog voor kwaliteit

Toelichting
Onder de noemer ‘Oog voor kwaliteit‘ is een systematische aanpak van kwaliteitszorg uitgewerkt. Zodat alle medewerkers eenzelfde invulling kunnen gaan geven aan de wijze waarop we werken aan kwaliteit. Uitgangspunt is een PDCA-cyclus (Plan – Do -Check – Act) zoals die door de organisatie is uitgezet.

Om ervoor te zorgen dat dit niet wordt ervaren als iets ‘dat moet’ is er een koppeling gemaakt met ‘werken vanuit de bedoeling’ (Wouter Hart, Verdraaide organisatie). Zodat we een gezamenlijke reden ontwikkelen die in de PLAN wordt vastgelegd. Er een cultuur ontstaat waarin het steeds normaler wordt om elkaar scherp te houden op het maken van gedragen, realistische doelen. Waarin zorgvuldig hieraan gekoppeld taken en opdrachten worden opgesteld en deze met toewijding worden uitgevoerd. En als in de check duidelijk wordt dat iets niet helemaal lukt of anders is uitgepakt, er de (mentale) ruimte is om te onderzoeken hoe dat komt, wat ervan te leren en hoe dat mee te nemen. Zo bouwen we via een systematische aanpak aan een cultuur waarin kwaliteit centraal staat.

Visualisatie: Het huis van goed en toekomstbestendig onderwijs

Toelichting
In het huis van goed en toekomstbestendig onderwijs heb ik alle elementen gevisualiseerd die van invloed zijn op de meetbare resultaten van een opleiding, team en organisatie (de afkortingen in de wolk*). Daarbij onderscheid ik de fundamenten die vaak onzichtbaar zijn en de concrete invulling van de verschillende aspecten van mbo-onderwijs die zijn gekoppeld aan het waarderingskader van de inspectie.

Ik zoek in de gesprekken die ik voer met mijn collega’s in de directie, met de Raad voor Bestuur, de opleidingscommissie, het MT, de managers of docenten waar het goed gaat en waar aandacht nodig is. Soms wordt dat duidelijk ervaren en gezegd, soms is dat wat juist niet gezien wordt of niet gezegd. Soms is het vooral een gevoel, zonder dat het concreet gekoppeld is aan iets specifieks.

Ik sluit daarbij niet aan bij ervaren malaise, window dressing of ‘magisch’ denken en wil voorkomen dat we onrealistische verwachtingen aan elkaar stellen. Het huis van goed en toekomstbestendig onderwijs helpt mijzelf en de ander hierbij. Cruciaal is de samenhang der dingen zo duidelijk mogelijk te krijgen. En hierin helder wat beïnvloedbaar is en door wie.
Welke belemmeringen zijn er in de organisatiecultuur en/of de systemen? Wat is aan het team om op te pakken? Hoe kan de manager of medewerker in zijn/haar kracht komen en blijven? Scherpte hierop zorgt voor een richting en aanpak waarin in gefaseerd op verschillende dimensies in afstemming gewerkt wordt. We zijn daardoor niet meer individueel ‘ons ding aan het doen’, maar met elkaar aan het bouwen.

*De afkortingen staan voor:
VSV= norm voortijdige schoolverlaters
BPV=scores met betrekking op de beroepspraktijkvorming (stage)
MTO= medewerkers tevredenheidsonderzoek
STO= studenten tevredenheidsonderzoek (of JOB)
DR/JR= norm voor diploma- en jaarresultaat gebaseerd op studenten die met/zonder diploma de opleiding verlaten
SR= norm voor startersresultaat (aantal studenten dat in eerste jaar zonder diploma opleiding verlaat)

Visualisatie: Uitgangspunten ontwikkelingen voor de toekomst

Toelichting
Met een succesvol team heb ik een traject doorlopen om te komen tot gezamenlijke uitgangspunten bij de ontwikkelingen voor de toekomst. Dat is begonnen met een opdracht waarbij alle medewerkers is gevraagd om alleen of in duo een column te schrijven. Op basis van uitdagende stellingen is geschreven over wat noodzakelijk is om ook over 10 jaar als pionier te kunnen acteren en er nog steeds volledig toe te doen, voor zowel studenten, medewerkers als de betreffende sector. Deze columns zijn live aan elkaar gepresenteerd en verder uitgediept. Vervolgens is in kleinere groepen verder gewerkt aan het fine-tunen van de bedoeling en het komen tot de essentie. Die heb ik daarna in bovenstaande gevisualiseerd om telkens weer als bron te fungeren (geïnspireerd op de Golden Circle van Simon Sinek, zij het omgekeerd).